Quebrada de Humahuaca

La Quebrada de Humahuaca, Jujuy. 15 al 18 de Febrero, 2011.
Salta a Purmamarca –

La ruta desde Salta a Purmamarca fue bastante aburrida, pero rápida, en 2 horas estábamos en Purmamarca (2300 m.s.n.m.). Purmamarca es un pueblito muy chiquito, ubicado a los pies del Cerro de los Siete Colores. La plaza estaba llena de artesanos. Los chicos jugaron un rato en la plaza, después de comer unos alfajores salteños. Caminamos un rato y T y E encontraron un club donde estaban jugando al fútbol, asique se quedaron mirando mientras las chicas paseamos por el pueblo un rato más. Encontramos un hotel en las afueras del pueblo, que estaba muy lindo. Al día siguiente, pasamos por Tilcara (2450 m.s.n.m.), otro pueblito indígena, donde pudimos lavar ropa. De ahí nos fuimos a Humahuaca (2900 m.s.n.m.), el último pueblito de la quebrada. También con muchos artesanos, un mercado de frutas y verduras y demás, una iglesia al pie de un monte con un monumento. Disfrutamos del sol en la quebrada, almorzamos, recorrimos las callecitas de casas bajas y finalmente partimos hacia Tilcara nuevamente. Al llegar, nos fuimos al Pucará de Tilcara. Casi no llegamos, porque con las lluvias, la ruta estaba super embarrada y Truckie casi se queda. Con la ayuda de algunos de la zona, y las instrucciones de la camioneta que E tardó en leer, salimos. Las ruinas del Pucará son las ruinas de la fortaleza de los indios tilcaras, bastante bien restauradas. M y T se divirtieron entrando y saliendo de las distintas casitas. Tomamos una merienda al salir y cenamos en un lugarcito riquísimo que encontramos cerca de la plaza principal de Tilcara, El patio. Hoy jueves, cumplimos 14 días de viaje!! Estuvimos en Purmamarca a la mañana, donde a T lo invitaron a jugar un partidito de futbol en el club del pueblo. Después salimos para Tilcara, donde nos encontramos con una banda de música en la plaza principal, era el festival del ahijado (hacen varios festivales en las semanas previas al carnaval). Por suerte los chicos se durmieron la siesta en el hotel, y L y E disfrutaron del silencio por unas horitas. Ahora ya tenemos todo listo para salir mañana hacia nuestro próximo destino, San Pedro de Atacama, Chile.

Quebrada de Humahuaca, Jujuy. February 15 to 18, 2011.

We headed to our last stop in Argentina, Jujuy, the northernmost province. We stayed in Purmamarca at an altitude of 2300 m for three nights and from there visited the towns of Tilcara and Humahuaca. These towns are known for their indigenous population and for the crafts using wool from llamas and alpacas.
Purmamarca was built just below the “Cerro de los Siete Colores” a postcard mountain with incredible colors. It is a small town that was tiny just a few years ago. Now its streets are lined with artisan vendors, its tiny shops are either restaurants or hotels. ‘Locals’ seem to live in neighboring towns. Wondering around we found a small soccer field. We watched for a while and when the adults were done T played with some kids that were around and repeated the following day.
Tilcara is the biggest town but the streets are tiny. When cars are parked the only way to get by is to rub the tires against the sidewalk and that leaves about an inch or two between the two cars. We visited nearby Pukara ruins that had lots of constructions in stone that T and M used to play hide and seek and run around. We followed the GPS directions to get there and were sent to the bed of (dry) river that had a very soft surface of mud with a layer of rocks on top. Luckily we got stuck quickly rather than too far into the river bed. We learned that earlier that morning big trucks had to come to remove an SUV. As for us, I decided we should get out in reverse in 4 wd low, which I had not used before and in the ‘rock’ mode of the advanced controls. It took a while of moving the sticks and touching buttons before I realized that the small display that usually shows the temperature and mpgs actually tells you what to do. Thanks Toyota! After the settings were right the car backed up with no trouble. I wanted to try going all the way but L forced me to turn around and take the road with the bridge. In Tilcara we found the first restaurant that served more than cow meat, chicken and salad. I could have some quinua tabouleh, prepared eggplant and other vegan dishes. We also found someone to wash our clothes that were all covered in dirt.
You know that you are in a tourist destination when the number of people taking pictures exceeds the number of locals that are part of the celebration. This happened in Tilcara during the celebration of the ‘Godson’. A small band of locals playing wind instruments and a few others dancing and getting drunk. Many more people taking pictures.
Humahuaca offered more of the same. Handcrafts, fruits, and nice views.
We are now ready to cross the Andes mountains into Chile for the first time.

View the pictures in a full screen slideshow
Ver las fotos en un presentación de página completa

This slideshow requires JavaScript.